Digitala och sociala medier

Sedan Internet på riktigt tågat in i världens alla hem så har företag, små som stora, försökt att synas där så mycket som möjligt. År 2007 och 2008 exploderade marknaden för så kallade smarttelefoner och det var egentligen i och med detta som revolutionen kom. När man helt plötsligt hade internet i handen och med sig överallt så drev drevs människan till att alltid vilja veta mer. Facebook, Snapchat och övriga stora sociala medier har spelat en stor roll i detta. När något händer så delas det i sociala medier på en gång och man ser det på sin telefon. Folk är idag mer uppdaterade om nyheterna än någonsin, allt från traditionella nyheter till sådant som det kanske inte hade rapporterats om. Förr var man tvungen att vänta tills dagen efter för att få de senaste nyheterna, idag så får vi de senaste nyheterna så fort det bara kan gå.

Nyhetstidningar

De dagliga nyhetstidningarna kan inte längre tävla med den moderna teknologin. Med telefonen är det enklare att få de senaste nyheterna och dessutom enklare att bära med sig och hålla sig uppdaterad igenom. I en nyhetstidning bläddrar man ofta förbi flera sidor av nyheter man inte är intresserad av, på sin smarttelefonen så kan man själv leta upp nyheten man är intresserad av och se senaste nytt. För de som flyttat till ett annat land är digitala medier utmärkt då man kan läsa den lokala eller nationella nyhetstidningen från sitt land på sin telefon istället. Alla nyhetstidningar har insett vikten av att ha en webbaserad version av sin tidning och det har man i de allra flesta fall, även de minsta lokala tidningarna har idag en webbaserad version av tidningen.

Effekter av digitaliseringen

När tidningen hamnar på internet så ändras spelreglerna lite granna. Beroende på hur man väljer att utveckla sin webbaserade tidning så kan intäkterna både öka och minska. Genom hemsidan kan man ha fler annonser än man skulle ha i sin tidning. Samtidigt så krymper sannolikt den printade versionen i upplagor vilket minskar intäkterna. Vissa företag har idag fokuserat sina reklaminsatser uteslutande online för att dra nytta av det stora utbudet, de billiga kostnaderna och bekvämligheten som webben ger användaren. När digitaliseringen av nyhetstidningar ökade snabbt och användningen av sociala medier blev större och större ställde vissa frågan om den printade tidningen skulle dö ut. Men så verkar inte bli fallet, de stora tidningarna finns kvar. Däremot har många av de mindre tidningarna haft det svårt och på flera orter har man lagt ner de lokala tidningarna eller sålt tidningen eller gått ihop med flera andra lokala tidningar för att överleva. Enligt en undersökning som gjorts för några år sedan så föredrar fortfarande 80 procent av européer att läsa på papper än digitalt. Man frågade även de som var i yngre 20-årsåldern vad de föredrog och siffran blev även där att cirka 80 procent föredrar att läsa på papper. Digitaliseringen kommer dock inte låta sig hejdas av detta och en balans mellan de digitala och printade medier kommer att infinna sig, om den inte redan har gjort det.

About the Author

Kommentarer (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Kommentarer inaktiverade.