Facebook och media

När Facebook grundades år 2004 så trodde ingen att det skulle bli vad det kom att bli. Men efter att registreringen på Facebook öppnades upp för USA och sedan resten av världen så vart det en succé. Facebook vart tillgängligt i Sverige i september 2006. År 2009 rankades Facebook som den mest använda sociala nättjänsten i hela världen i antalet aktiva användare per månad. Detta enligt Compete.com, ett amerikanskt webbanalysföretag som publicerar det ungefärliga antalet besökare på en miljon webbsidor runt om i världen.

Medias relation till Facebook

När Facebook blev en tjänst som används av användare runt om i världen och dessutom av väldigt många, så är det självklart att media vill synas där. Från början av denna utveckling så fungerade Facebook lite likadant som Google, de genererade datatrafik till en webbsida. Men de sista åren är då som utvecklingen av Facebook verkligen har gått fort framåt och både underlättat men på vissa sätt även försvårat för media att ta del av så stor del av kakan som möjligt. Det handlar nämligen om hur man gör det. Facebook har till exempel gjort flera försök med varierande framgång för att få bort de som sysslar med falsk marknadsföring och de som använder så kallade klickbeten. Media i form av tidningar och tv har sedan länge nu funnits på Facebook. I april 2016 satsade Facebook stort på rörligt innehåll i användarnas flöden och speciellt på Live-TV. Denna funktion med Live-TV är något som flera stora media använder sig av idag genom att exempelvis sända nyheterna eller inslag live. Detta skedde samtidigt även i Sverige och att idag se ett klipp från en tv-kanal på Facebook är inget märkligt. Facebook ändrar ibland i sina algoritmer för att tillgodose sina kunders önskningar. 2016 gjorde man en ändring som resulterade i att det innehåll du tittar eller läser längst på ska prioriteras i flödet. Vinnarna blev publicister som levererar kvalitet medans de som enbart söker efter klick till webbsidan fick det svårare. Man ändrade också så att man inte ska få upp för mycket av samma publicist utan istället få ett mer varierat innehåll.

Facebook och dess genomslag

År 2016 var även året då 49 procent av svenskarna uppgav att de konsumerade nyheter på Facebook en genomsnittlig dag. Motsvarande siffra för Aftonbladet är 46 procent, och då är Aftonbladet Sveriges största nyhetssajt. Denna undersökning gällde för det första kvartalet 2016, men inget tyder på att det skulle ha ändrats. Globalt är siffran jämlik, och där får man även fram att för de mellan 18–24 år är sociala media, primärt Facebook, den huvudsakliga källan för nyheter. Detta har visat sig vara farligt då det på sociala medier finns en hel del fejknyheter som delas, nyheter som helt enkelt inte är sanna. Facebook har jobbat hårt för att få bort dessa genom att bannlysa dem som sysslar med detta. Facebook har som vi nu alla vet, blivit viktigt i rollen som nyhetskälla. Om detta är bra eller inte går att debattera, går folk på fejknyheter som har en annan agenda bakom sig är det självklart inte bra. Hur stor makt ska Facebook få ha över våra liv utanför Facebook? Facebook är gärna med i den debatten själva och diskuterar sådant öppet, vilket är positivt. Vad Facebook kommer ha betytt för oss inom 10 år kan vi bara spekulera i.

About the Author

Kommentarer (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Kommentarer inaktiverade.