Instagram och media

Instagram lanserades år 2010 som en mobilapp, och numera webbsida, för fotodelning. Med programmet kan man ta en bild som man efter att ha lagt på ett filter, om man nu vill, kan dela till andra sociala medier som Facebook och Twitter. Instagram köptes av Facebook 2012 för 1 miljard dollar. I utvecklingen av Instagram har man lagt till möjligheten till videoklipp och de får idag vara max 60 sekunder långa.

Media på Instagram

Då Instagram likt Facebook växt så det knakar de senaste åren driver självklart på medias intresse. År 2012 hade Instagram cirka 80 miljoner användare världen över. Idag är den siffran uppe i mer än 700 miljoner. I takt med att Instagram växte så växte även intresset för att göra Instagram vänligare för annonsörer för att få in intäkter. År 2012 öppnade Instagram sin webbplats, något som öppnade upp för bättre annonslösningar. Man valde dock att inte erbjuda några köpta reklamplatser. När man 2013 införde att man nu kunde filma klipp upp till 15 sekunder så sågs det som en flört med reklambranschen. 15 sekunder är nämligen lika långt som en klassisk reklamfilm. Företagen började snabbt med att köra reklamfilmer på sina företagsprofiler men efter ytterligare ett år så införde man nästa steg i sin jakt på intäkterna. Man öppnade nu upp för reklamfilmer för köpt annonsutrymme, dessa skulle då nå betydligt fler användare. Filmer har blivit en viktig del i den mobila marknadsföringen sedan 2015 för det var inte bara Instagram som hade introducerat annonsprodukter som dessa. Andra sociala medier har gjort likadant både före och efter Instagrams lansering av detta annonsformat. De som använder sig av dessa Instagram-klipp för sin reklam räknar med att både likes och delningar om filmen ska driva extra trafik till företagets Facebook-sida.

Man har senare ändrat om hur annonserna utformas och annonsmöjligheterna flera gånger efter detta, ofta flera gånger per år och idag kan man även länkas direkt till företagets webbsida, inte enbart Facebook-konto.

Varumärken satsar på mer på Instagram

Sedan Instagram öppnat upp för annonsörer har det blivit så att många varumärken satsar mer tid och pengar idag på annonser i Instagram än på Facebook. Detta är ganska logiskt om man tänker efter. På Facebook är man tvungen att spendera pengar för att synas en kort stund i någons flöde. På Instagram har företagen en helt annan möjlighet att nå ut med sina bilder och video. Börjar man följa ett varumärke på Instagram kommer allt som företaget har laddat upp exponeras för den nya följaren. Faktum är att företagen har många följare också, klädföretaget H&M har exempelvis 24 miljoner följare världen över. Det svenska företaget Marabou har 232 000 följare som ser allt som företaget laddar upp. Förutom företag så finns det andra som använder Instagram för att få mer uppmärksamhet. Exempelvis så valde författaren Jason Sperling att publicera sin nya bok på Instagram, en sida per dag i 160 dagar. Instagram kan användas till mycket och har betytt mycket för företagen att synas mer online. Då rörliga media har blivit en stor del av den sociala median så har företag snabbt funnits där, och de kommer fortsätta att vara där användarna är.

About the Author

Kommentarer (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Kommentarer inaktiverade.