Kvällstidningen Expressen

Då Expressen inte levereras på morgnarna så kallas dessa sorters tidningar för kvällstidningar, vilket är en form av dagstidning. Ordet kvällstidning kommer från att tidigare utkom dessa sorters tidningar på sena eftermiddagar och kunde då skriva om det som hänt under dagen. Expressen har funnit i pappersformat sedan 1944 och ingår i Bonnierkoncernen. Expressen ges ut dagligen.

Mer än bara tidning

I Expressen som företag ingår det mycket mer än bara själva webbsidan och deras tidning. Både Göteborgsposten och den skånska tidningen Kvällsposten ägs av Expressen. 2005 startade Expressen sportkanalen Sportexpressen. Året efter köpte TV4-gruppen upp aktier och blev då majoritetsägare och något år senare lanserades kanalen om efter att den bytt namn till TV4 Sport. Expressen är också delägare i ett flertal olika bolag som 118 00 och GI viktkoll. De driver även andra webbsidor ihop med andra företag ifrån Bonnierkoncernen. Webbsidorna de driver är AlltOmMat.se, DinaPengar.se och AlltOmBarn.se.

Expressen Digitala Medier

Det affärsområde inom Expressen som har hand om det digitala som webbsidan och appen heter Expressen Digitala Medier. Som för andra i samma bransch så hade även Expressen en tuff tid på 2000-talet och början av 2010-talet. Man har genomfört sparpaket efter förlorade intäkter på så stora summor som 100 miljoner kronor på ett år och man tvingas fortfarande satt hålla hårt i pengarna. Trots alla intäktsbortfall så har det ändå gått hyfsat bra för Expressen och man har faktiskt ända sedan 2003 lyckats göra en vinst varje år. Digitaliseringen och vidareutvecklingen av deras digitala plattformar har skett i omgångar. Webbsidan har fått nytt ansikte ett flertal gånger, bland annat har man gett mer utrymme åt annonsörer på förstasidan och ändrat layouten. År 2013 ökade Expressen Digitala Medier sina intäkter med närmare 100 procent och den digitala intäktsutvecklingen hade aldrig varit så stark som nu. För att ytterligare stärka sina digitala intäkter så inleddes ett samarbete med mediebolaget NTM angående lokal försäljning av annonser. Man kan sammanfatta året 2013 som året då Expressen såg att det började vända. Deras mobilapp började också få genomslag och år 2015 var året då gapet till Aftonbladets mobila app, där man jämför unika besökare, krympte väsentligt. Det är dock antalet sidvisningar som är viktigare då det genererar mer annonsintäkter. Där var gapet mellan de två största kvällstidningarna, Aftonbladet och Expressen, fortfarande stort. Men Expressen var ändå väldigt nöjda över sina mobila framgångar. År 2013 hade de bara 19 procents marknadsandelar mobilt gentemot Aftonbladet.  När 2015 var slut hade den andelen ökat till 46 procent. År 2015 var också året man bestämde sig för att satsa stort på webb-tv. Denna investering var något som tog mycket resurser och mycket pengar, något som påverkade vinsten år 2016 där den mer än halverades från 88 till 42 miljoner kronor. Men webb-tv-reklam är nu företagets snabbast växande produkt och de totala annonsintäkterna ökade under 2016 med 2 procent. Av dessa 2 procent står de digitala annonserna för 61 procent. Då Expressens webbsida är helt gratis och därmed inte har betalande prenumeranter så blir annonsintäkterna väldigt viktiga och trots den strukturella nedgången inom print så har Expressen lyckats öka den totala reklamförsäljningen i fyra år i rad. Expressen själva tror att pappersupplagan kan vara borta om 5–10 år, och då blir dessa digitala investeringar otroligt viktiga för företagets framtid.

About the Author

Kommentarer (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Kommentarer inaktiverade.