Pinterest

Pinterest är en webbtjänst eller social nätverkstjänst där man kan ladda upp sina bilder på de så kallade pinboards, vilket är som en digital anslagstavla eller mapp. Idag finns även ett tillägg till sin webbläsare som gör det möjligt att snabbt spara och dela bilder man hittar på internet som man vill dela med sig av. Pinterest sammanfattar sin tjänst som en idékatalog som ska inspirera användarna till att göra det där som man velat gjort länge. Man ställer sig själva tveksamma till att kalla sig ett socialt media eller socialt nätverk, men anses av många att vara just det. I slutet av 2017 fanns det strax över 200 miljoner månatliga aktiva användare på Pinterest.

Pinterests utveckling

Utvecklingen av Pinterest började sent år 2009 och webbplatsen lanserades i mars 2010. Pinterest VD Ben Silbermann sa att han personligen skrev till de första 5 000 medlemmarna och till och med hade möte med några av dem för att få feedback om sidan.

Pinterests utveckling

Tanken med Pinterest är att spara och kategorisera bilder, och andra användare med samma intressen följer ofta varandra. Tillväxten i början var dock inte vad Silbermann förväntat sig då man bara hade några tusen användare efter fyra månader. Som en jämförelse kan nämnas att Instagram efter fyra månader hade ungefär en miljon användare. Efter nio månader hade Pinterest fortfarande låga siffror, endast cirka 10 000 användare. Man lanserade en app till iPhone i mars 2011 vilket slog förväntningarna i antal nedladdningar. Strax därpå kom Pinterest Mobile som kunde laddas ner till andra operativsystem än iPhone, exempelvis Android.

Pinterest växer snabbt

Pinterest växer snabbtMed apparna gick det bra och redan i augusti 2011 fick Pinterest en plats på Time Magazines lista över de 50 bästa webbplatserna 2011. I december samma år blev Pinterest en av de tio största sociala nätverkstjänsterna och man hade då elva miljoner besök per vecka till webbplatsen. Teamet bakom Pinterest fick nu mycket att göra med all uppmärksamhet och man utvecklade och förbättrade webbsidan, bland annat förändrades profilsidorna i mars 2012, samma månad som man blev världens tredje största sociala nätverk i USA efter Facebook och Twitter. Man växte med andra ord explosionsartat.

Under 2014 genererade Pinterest sina första intäkter när annonsörer började marknadsföra sina varor på Pinterest. Antalet användare växte, från cirka 25 miljoner i augusti 2012, 70 miljoner i juli 2013, 150 miljoner i oktober 2016, till dagens ungefär 200 miljoner användare. Utvecklingen av Pinterest fortsatte och deras kända ”köpbara pins” kom till. Det är en knapp som en användare kan trycka på för att få mer information om produkten i reklamrutan. Man kan se priser, välja olika typer av produkten och köpa produkten direkt på Pinterest.

Sedan dess har man utvecklat Pinterest i flera steg, vilket verkar ha uppskattats då antalet användare ökat, dock inte i samma snabba takt.

Hur Pinterest fungerar

Man skulle kunna beskriva Pinterest som en digital version av ett magasin om exempelvis inredning, mode och recept. Sedan kan man klippa ut det man vill spara och sätta in i en välorganiserad digital mapp. Med de köpbara pinsen har Pinterest även blivit ett vanligt medium för att leta efter produkter att köpa. Pinterest själva har sagt att 93 procent av deras användare använder Pinterest för att planera köp och det genomsnittliga ordervärdet är 50 dollar.

Pinterest skiljer sig från andra sociala medier som exempelvis Facebook. På Pinterest är tiden en genomsnittlig användare spenderar på sajten inte särskilt lång. Undantag finns självklart, där användare använder Pinterest mer professionellt och under stora delar av dagen. Det typiska är dock att man går in på Pinterest, tittar på några bilder och sen går vidare till att kanske kolla in videos på youtube.com eller spela sina vanliga spel på agame.com eller pokerstarscasino.com vilket gör att tiden en användare spenderar på Pinterest är relativt kort jämfört med andra vanliga sociala medier. Detta är något som hindrat Pinterest från att växa och bli ännu större, men med tanke på att man faktiskt är ett ganska nischad socialt media så är man nöjd med sina användarsiffror i dagsläget.

En så kallad board på Pinterest

För en ny användare kan Pinterest te sig lite komplicerat. Man behöver följa profiler, men helst inte profiler med breda ämnen, utan de med bra smak och kvalitativa bilder. Pinterest handlar mycket om att organisera material med olika teman. Detta skiljer sig från övriga sociala medier där man har ett enda stort flöde av alla möjliga teman och ämnen. Sedan är flödet i Pinterest bara bilder och länkar, inte en massa kommentarer och sådant, det är med andra ord ett visuellt media. Din anslagstavla eller mapp på Pinterest kallas för en board, det är här man lägger in sina pins för att organisera dem. En pin är i sin tur ett bildbaserat inlägg. Bilden kan komma från internet eller från någon som laddat upp den direkt på Pinterest.

Trots att Pinterests användarsiffror stannat av lite i sin tillväxt finns det inget som tyder på att Pinterest kommer att minska eller tappa position. Det är dock ett faktum att Pinterest har haft svårt att väcka stort intresse utanför USA. I Sverige är Pinterest sedan 2017 på en tiondeplats över de mest använda sociala apparna. Pinterest har även en hög andel användare som inte dagligen besöker nätverket. Pinterest är dock, som sagt, själva nöjda med sin utveckling fram tills idag.

En så kallad board på Pinterest

About the Author

Kommentarer (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Kommentarer inaktiverade.