Snapchat

Detta sociala medium är en fotodelnings- och multimediaapp för mobiltelefoner. Bilder och videoklipp kan delas mellan vänner eller läggas upp på användarens så kallade story. Det man skickar kallas för snaps och mottagaren ser endast snapsen i mellan en och tio sekunder varefter bilden försvinner från mottagarens skärm. Den nyaste stora funktionen i Snapchat är från juni 2017 då Snap map lanserades där man kan se var sina vänner befinner sig. Snapchat har vuxit mycket de två senaste åren och värderas till någonstans runt 20 miljarder dollar.

Snapchats tillväxt

Snapchat lanserades i slutet av 2011 och växte sakta till att bli en av de idag största sociala apparna. I maj 2015 skickade användarna två miljarder videos per dag, en siffra som senare samma år hade ökat till sex miljarder videos. År 2015 och 2016 var två viktiga år för Snapchat för det var då det växte som allra mest och fyra år efter lanseringen hade Snapchat över 200 miljoner aktiva dagliga användare som tillsammans skickade över 400 miljoner snaps per dag. Appen dominerar bland de yngre åldrarna och har haft mycket svårt att få de lite äldre grupperna att använda appen. Det är i åldrarna 12 – 25 som appen har överlägset flest användare. Att folk över 35 använder Snapchat är sällsynt. Snapchatanvändningen fortsätter att öka och även ökningstakten har ökat under 2016. Utslaget på alla internetanvändare i Sverige är det en tredjedel som använder Snapchat ibland och en femtedel som använder Snapchat dagligen.

Media och annonser

Det dröjde tills slutet av 2014 innan Snapchat började med sponsrat innehåll och först ut var en rörlig annons för skräckfilmen Ouija. Bolaget hade fram tills detta inte haft några intäkter men var ändå värderat till tio miljarder dollar. I mitten av 2015 lanserade Expressen sina kanaler i Snapchat och de förklarade att de ser detta som en möjlighet att nå ut till fler med sin journalistik, inte minst till en ung målgrupp. Andra utländska nyhetskanaler hade vid denna tid redan funnit sedan cirka ett år tillbaka på Snapchat. Även andra svenska medier som DN finns också på Snapchat idag. För annonsörer är inte Snapchat det perfekta stället då användarna själva måste vara aktiva för att se innehållet. På Facebook kan annonser synas automatiskt i ditt flöde. Men annonsörerna har blivit många och det visar sig vara en viktig kanal för att nå ut till de yngre då flera undersökningar visar att Snapchat är mer populärt än Facebook bland de yngre. Omsättningen för Snapchat har ökat explosionsartat men ändå så har företaget inte gått så bra och förluster har gjorts. I början av 2017 presenterades ett svagt resultat som skrämde bort en del annonsörer men Snapchat har återhämtat sig men har under 2017 fått hård konkurrens om annonsörer från bland annat Instagram och Google. Det senaste från Snapchat är att man överväger att införa annonser liknande YouTubes TrueView, vilket innebär att man måste se annonsen i ett visst antal sekunder innan man kan hoppa över den. Snapchat har alltid varit försiktiga med annonser på sin plattform så detta är ett stort steg bort från den försiktigheten. Om det blir verklighet så får vi se hur det mottas av användarna.

About the Author

Kommentarer (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Kommentarer inaktiverade.