Sociala medier

Sociala medier har spelat en stor roll i tappet för dags- och kvällstidningarna upplagor. På de olika sociala medierna kan vi dela nyheter, ofta direkt från tidningens webbversion. I de sociala medierna kan nyheten diskuteras och debatteras. Det är ofta de nyheter som medierna skriver om som får stor uppmärksamhet på de sociala medierna. Övergången till sociala media kan medföra att tidningen får större uppmärksamhet, samtidigt minskar dock ändå tidningens upplaga.

Olika former av sociala medier

De största formerna av dagens sociala medier är internetforum, webbcommunitys och bildbaserade sociala medier. På internetforum kan allt mellan himmel och jord diskuteras. Bloggar och mikrobloggar är också former av sociala medier. Även videobloggar, så kallade vloggs kan räknas hit. Den digitala plattformen Twitter är ett bra exempel på mikrobloggar där man skriver korta meddelanden i realtid och folk kan kommentera. Internetforum är en form av sociala medier som fortfarande används i stor utsträckning. En stor aktör inom detta område idag är Flashback.se som har mer än 1 miljon användare och fler än 2 miljoner unika besökare i veckan. Här skrivs cirka 15 000 nya inlägg dagligen. Stora nyheter diskuteras ofta här och när det rapporteras i de traditionella nyheterna om till exempel när en känd profil har gripits eller anklagats för något så luskar användarna på Flashback ut vem det är och det skrivs ut. Facebook grundades 2004 är idag den största aktören inom sociala media. Facebook har idag mer än två miljarder månatliga aktiva användare och finns på 71 olika språk. De senaste åren har sociala media med bilder blivit mer och mer populärt i och med Instagrams intågande. Med Instagram kan man ladda upp bilder och numera även 60 sekunders filmklipp.

Sociala medier och traditionella media

Sedan de sociala medierna har blivit alltmer populära har de traditionella medierna letat sig in för att synas i sociala media. Att en tidning har en speciell avdelning som bara hanterar sociala media är idag inget ovanligt. Dessa avdelningar växer ständigt och finns på alla stora tidningar. Det gäller att synas för att fortsätta finnas kvar. Genom bloggar kan exempelvis reklam spridas. Det är ofta som en känd bloggare får betalt av ett företag för att rekommendera eller nämna om deras produkt i sin blogg. Detsamma gäller videobloggarna. På Facebook och Google är där de traditionella medierna syns som allra mest när det gäller sociala media. Innan Facebook var Google avgörande för mediesajter i hela världen. De genererade mest trafik till deras webbsidor. När Facebook sedan kom så anpassade sig journalistiken och blev så kallad viral journalistik som syntes på Facebook och sedan andra populära sociala media. Genom den viralt anpassade journalistiken sköt trafiken till mediesajterna i höjden. År 2017 har dock Facebook gjort lite annorlunda i sina algoritmer och därmed har Google åter blivit den viktigaste källan för trafik till mediesajterna. Den avdelning som sysslar med sociala media på en tidning spenderar ofta tid med att lägga ut sina nyheter på exempelvis Facebook. Google och Facebook är idag mycket viktiga aktörer för de traditionella medierna.

About the Author

Kommentarer (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Kommentarer inaktiverade.