Twitter och media

Twitter skapades år 2006 och är en så kallad mikroblogg där man skriver korta meddelanden, så kallade tweets. Meddelandena får ej vara mer än 240 tecken. Twitters ställning som social media i Sverige har pendlat lite upp och ner men i till exempel USA har den en större del av marknaden. Twitter har genom åren växt och utvecklat sig allteftersom, speciellt genom att introducera bilder tillsammans med tweeten. Populariteten för Twitter har inte ökat lika snabbt som för andra sociala media som Snapchat och Instagram men på Twitter så är det många kända personer som tweetar och det har setts som en av anledningarna till att användandet ökat, då de flesta användare av Twitter mest följer flödet och inte skriver själva.

Twitters utveckling och användning

Sedan början av Twitter har det utvecklats och blivit en alltmer viktigare plattform för både användare och företag. Som för många av de andra sociala mediaföretagen så har det hänt mycket på bara några få år. I slutet av 2013 gjorde man det möjligt att dela bilder med andra, med då skulle bara mottagaren kunna se bilden. Detta har senare utvecklats till att bilder kan läggas till i en tweet och bli synliga för alla som läser det. Företagens möjlighet till att annonsera på Twitter har ökat genom åren och det har blivit ett annonsvänligare klimat på Twitters webbsida framförallt. År 2015 slöt man en deal med Google för att gemensamt utveckla nya annonslösningar. Varumärken som köper annonser på Google kan nu köpa sponsrade inlägg på Twitter. Både Twitter och Google har värdefulla data om sina användare och dessa har visat sig vara mycket viktigt för annonsörerna i form av att de kan rikta reklamen åt rätt målgrupp. Twitter har även varit noga med att försöka få företagen nöjda och känna att de når ut ordentligt. En stor del i detta var när man införde köpknappen. Bredvid vissa annonser från företag som gjorde reklam om en vara till salu, fanns nu en köpknapp som ledde användaren direkt till företagets webbsida där produkten kunde köpas. Det har inte alltid varit lätt för Twitter och man har i omgångar tappat både användare och annonsörer. I slutet av 2015 släppte man Twitter Moments som var den största förändringen sedan starten av Twitter. Moment ger användarna möjlighet att följa tv-program, nyhetshändelser och sportevenemang som visas i kombination av tweets och videoinslag.

Genomslag och media

2011 använde 8 procent av svenska internetanvändare Twitter. Idag är det cirka 25 procent av internetanvändarna i Sverige som har Twitter. Men de flesta verkar ha Twitter för att bara följa flödet, procenten av dessa som skriver aktivt är mycket lägre. De traditionella medierna i form av dags- och kvällstidningar finns sedan flera år på Twitter där de flera gånger per dag, ofta flera gånger per timme, laddar upp de senaste nyheterna med en tillhörande bild. Ovanför bilden finns länken till webbsidan. Alla de stora tidningarna som exempelvis Aftonbladet, Expressen, DN och SvD gör detta. De har också en stor följarskala med allt mellan 120 000 följare till uppemot 230 000 följare. Att nå ut till så många på en mikroblogg kan inte annat än ses som positivt för tidningarna.

About the Author

Kommentarer (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Kommentarer inaktiverade.